دو لول چخماقی وانواع آنها
 
سلاح شکاری
دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, :: 11:0 بعد از ظهر ::  نويسنده : sattar       
تفنگ دولول چخماقی جدید ( Exposed hammer ) متداولترین سلاح مورد استفاده کشاورزان و شکارچیان تا اواخر قرن نوزدهم بود. حتی بعد از شروع قرن جدید ( بعد از سال 1900 میلادی ) اگر چه به تدریج انواع تکمیل شده مدل های کوسه (  internal hammer،  Hammerless ) عمومیت پیدا کردند ولی هنوز تولید انواع چخماقی کاملا منسوخ نشده بود.



در آمریکا حدود یک قرن است که دولول چخماقی کمتر به چشم می خورد. از آنجایی که عده ای از طرفداران تفنگ های قدیمی در آمریکا و اروپا علاقه خاصی به این نوع دولول دارند ، برخی سازندگان اروپایی ، روسی و چینی اقدام به طراحی و ساخت انواع جدید آنها کرده اند.

 

در روسیه سازندگانی چون ایژماش ( Izhmash ) و در کشور چین سازندگانی چون نورینکو ( Norinco ) تولید کننده این محصولات هستند. گفته شده بیش از 90% این محصولات به آمریکا و حدود 5% آنها به اروپا صادر می شود. برخی شرکتها از جمله شرکت تسلیحاتی اروپایی و آمریکایی ( European American Armory ) واردات این محصولات به آمریکا و اروپا را به عهده دارند. این شرکت ( EAA ) محصولات شرکت ایژماش روسیه را بانام بایکال ( Baikal ) در بازارهای آمریکا و اروپا ارائه می کند. اصولا به تفنگهای دولول کوتاه ( حدود یک متر و یا کمتر ) که درشکه چی ها به هنگام حمله راهزنان با استفاده از آن از خود دفاع می کردند تفنگ درشکه چی ( Coach gun ) گفته می شود.

 

 

 

 

 

 

 

اخیرا شرکت EAA سه مدل از محصولات شرکت روسی بایکال را با نام بانتی هانتر ( Bounty Huntre ) وارد بازار کرده است. این تفنگ ها از نوع دولول کوتاه ( Coach gun ) هستند.

 

از این سه مدل به جز یکی از آنها ( IZH43 ) که کوسه و دو ماشه می باشد ، دو مدل دیگر چخماقی و دوماشه می باشند. در مدل چخماقی IZH43K طول لوله 50 سانتیمتر ، طول خزانه 70 میلیمتر ، گلویی سر لوله در انواع ثابت ، سیلندری و در انواع قابل نصب دارای سه اندازه مختلف بوده است. اگر چه چخماق های این تفنگ ظاهر قدیمی تفنگ های دولول کوتاه چخماقی دوران اسب و درشکه را احیا کرده ولی در صورت بررسی دقیق می توان مشاهده کرد که این ها در واقع چخماق ( hammer ) نبوده و فقط اهرم مسلح کننده ( cocking levers ) هستند و سیستم چکاننده آن باکس لاک ( Boxlock ) می باشد.

 

در نوع دیگر مدل چخماقی ( IZH43KH ) که ظاهرا شبیه IZH43K می باشد ، چخماق ها واقعی بوده و به سوزن ضربه وارد می کنند. طول لوله در این مدل 46 سانتیمتر است. در هر سه مدل قنداق سلاح از جنس چوب گردو بوده و جلاکاری لوله ها مشابه هستند. اگر چه مدل IZH43K ، مدل موفقی بود و فروش خوبی در میان طرفداران این نوع داشت ولی عده ای نیز معترض و شاکی بودند.

 

 

 

 

 

 

 

نقاط ضعف دولول چخماقی :

 

1- چخماق های خارجی آن در معرض ضربه و آسیب های مکانیکی قرار دارند.

 

2- اصولا سلاحهای چخماقی همیشه خطر ساز و غیر ایمن بوده اند. مشکلی که خاص این گونه سلاحها می باشد آن است که گاها ممکن است به هنگام حرکت در مناطق جنگلی ، بیشه زار و یا در تاریکی ، نوک چخماق به شاخه درخت یا مانعی گیر کرده ، کمی به عقب کشیده شده و رها شود و یا اینکه سلاح از دست کاربر رها شده و چخماق آن با زمین برخورد کند.

 

این وضعیت در انواع قدیمی منجر به فاجعه یا آسیب های غیر قابل جبران می شد. این واقعه در IZH43K مشکلی ایجاد نمی کند. چون اولین مشخصه چشمگیر این سلاح ایمنی آن است. چخماق این سلاح به جز فنر اصلی دارای یک فنر برگشت دهنده نیز می باشد که در حالت غیر مسلح مانع از تماس سوزن با چخماق می شود. نوآوری دیگر این مدل ارتباط ( Interlink ) سوزن با ماشه است.

 

ضربه چخماق فقط در صورتی به سوزن منتقل می شود که ماشه فشرده شود. یعنی در حالت عادی رابط انتقال ضربه چخماق به سوزن در مسیر خود نمی باشد. این رابط فقط در صورت فشرده شدن ماشه در مسیر چخماق و سوزن قرار می گیرد. ضامن سلاح نیز خودکار ( Auto Safe ) است. لذا مجموعه این خصوصیات آن را به یک سلاح ایمن تبدیل کرده است. اگر چه سیستم چکاننده آن باکس لاک می باشد ولی صفحات فلزی طرفین قبضه ( Side plates ) و حکاکی های طرح قدیمی آن ظاهر این سلاح را مشابه انواع سایدلاک ( Side lock ) اواخر قرن هجدهم کرده است. قیمت پیشنهادی تک فروشی برای این سلاح 399 دلار است.

 

 

 

نقاط قوت تفنگ های دولول چخماقی :

 

1- تفنگ های دولول چخماقی به هنگام تا کردن لوله ها مسلح نمی شوند ، بنابراین تا کردن آنها بسیار راحت تر است. این خصوصیت موجب سهولت فشنگ گذاری و خارج کردن پوکه ها می شود.

 

2- اصولا در تمام سلاحهایی که خزانه یا خشاب آنها پر و آماده استفاده نگهداری می شود ، حداقل یک یا چند فنر به حالت منقبض و فشرده قرار گرفته و در دراز مدت ضعیف می شوند. چنین فنرهایی بعدها کارایی لازم را نخواهند داشت. سلاحهای چخماقی چنین مشکلی نداشته و نگهدای سلاح پر در وضعیت غیر مسلح به مدت 6 ماه ، 6 سال یا بیشتر مشکلی در عملکرد آن نخواهد داشت.

 

3- در این تفنگ مشاهده وضعیت مسلح یا غیر مسلح بودن چخماق ها ، ایمنی سلاح را افزایش می دهد. برای دولول چخماقی IZH43K لوله های خان دار نیز طراحی گردیده که در صورت نیاز می تواند درون لوله های اصلی سلاح مستقر شده و امکان شلیک گلوله ( مرمی ) را نیز فراهم می کند.

 

لیبرتی ( Liberty ) مدل دیگری از محصولات شرکت آسترا ( Astra ) تولید شده است. سیستم چکاننده این سلاح ساید لاک بوده و قطعات چکاننده در قسمت داخلی صفحات فلزی طرفین قبضه قرار گرفته اند. در این مدل چخماقی و دو ماشه ، به منظور اجتناب از شلیک ناخواسته ، یک بلوک از جنس فولاد ضد زنگ بین چخماق و سوزن تعبیه شده که مانع انتقال ضربت چخماق به سوزن می باشد. این بلوک فقط در صورت فشردن ماشه کنار رفته و انتقال ضربه از چخماق به سوزن را امکان پذیر خواهد کرد. بعد از شلیک ، با رها شدن ماشه ، بلوک فولادی ضد زنگ به محل قبلی خود بر می گردد.
 
دولول چخماقی دیانا ( Diana ) :
محصول شرکت برتا ( Beretta ) می باشد که در آن کیفیت ساختاری ارائه شده توسط اساتید فن با زیبایی و ظرافت کاری بهترین حکاکان تلفیق شده است.
این فرآورده سفارشی نمونه بارز شاهکار صنعتگران و هنرمندانی است که توانسته اند با به کارگیری تمام توان فنی و هنری خود بدعت ایجاد کنند و به عنوان بخشی از تاریخ ارزش های فنی و هنری صنعت اسلحه سازی ثبت شوند.
در این سلاح قسمتهای فلزی قبضه ( Receiver ) و برجستگی نوار ظریف حواشی صفحات جانبی طرفین قبضه به همراه طراحی خاص بکار رفته در قالب گیری آنها ، زیبایی و توازن خاصی در آن ایجاد کرده است.
برای ساخت این اجزا ، شمش فولاد آلیاژی نیکل ، کروم و مولیبدن پس از ماشین کاری اولیه توسط حکاکان چیره دست ، قلم زنی و پرداخت شده اند. پس از اتمام حکاکی ، عملیات سختی دادن سطوح فلزی ، دوام و مقاومت این سطوح را تضمین کرده است. سایر مراحل ساخت و تولید اعم از صیقل دادن و جلاکاری نیز هنر دست خبرگان این فن بوده است. نوع صیقل سطوح اجزا داخلی چکاننده حسب انتخاب مشتری که دو ماشه مفصل دار ( Articulated front trigger ) یا تک ماشه انتخابی ( Single Selective Trigger ) خواهد بود ، می تواند آینه ای یا جواهر نشان باشد.
کیفیت منحصر بفرد لوله های این محصول شرکت برتا مایه مباهات و علت شهرت آن در شکار و مسابقات است. فولاد مخصوص به کار رفته در لوله های این سلاح ، انعطاف و مقاومت فوق العاده ای در آن ایجاد کرده است.
روش الحاق لوله ها دمی بلوک ( Demiblock ) می باشد که یکی از ظریف ترین و پر هزینه ترین روشهای الحاق لوله ها و مختص گران قیمت ترین انواع دولول می باشد. لحیم کاری تسمه میان لوله ها ( rib ) با استفاده از آلیاژ خاص در دمای پایین انجام می گیرد. در پایان ، جلاکاری منحصر بفرد لوله ها بدون استفاده از گرما موجب درخشش عمیق و شگفت آوری در رنگ مشکی آن شده و مقاومت بالایی در مقابل خوردگی ایجاد کرده است.
 
دولول چخماقی کستور ( Castore hammer gun ) :
این سلاح محصول شرکت ای اند اس فامارز Famars ) Abbietico & Salvinelli ) ایتالیا می باشد. رموسالوینللی ( Remo Salvinelli ) یکی از نوابغ در تجارت بهترین سلاحهای ایتالیا محسوب شده است. تعداد نوآوری ها و اختراعات ثبتی او به عنوان طراح اسلحه در شرکت فامارز طی 34 سال گذشته حیرت آور بوده است. در حال حاضر این شرکت 15 مدل سلاح را در خط تولید خود حفظ کرده و بدون احتساب تولیدات سفارشی برای سایر اسلحه سازان ، سالانه بیش از 100 قبضه سلاح تولید می کند. قیمت محصولات این شرکت معمولا حدود 30.000 دلار و بالاتر می باشد.
 

 

 

 

   

 

دولول چخماقی کستور یکی از محصولات منحصر بفرد این شرکت می باشد که در آن خصوصیات ظاهری و سنتی تفنگ های دولول قرن نوزدهم با پیشرفت های فنی قرن بیست و یکم ترکیب شده است. خود چخماق ها یک اثر هنری می باشند. در این سلاح اگر چه هنگام تا کردن لوله ها ، چخماق ها به طور خودکار مسلح می شوند ولی به طور دستی نیز می توانند مسلح شوند. برای کامل کردن ظاهر قدیمی این سلاح ، جلای سطحی لوله های ملحق شده به روش چاپر لامپ ( Chopper Lump ) به جای رنگ مشکی ، دارای رنگ قهوه ای می باشد. کستور سلاحی برای مشتاقان ، سنت گرایان و جمع آوری کنندگان دولول چخماقی می باشند. این سلاح می تواند بدون قابلیت مسلح شدن خودکار و بدون پوکه پران نیز ساخته شود.

 

 

 

دولول چخماقی همرگان ( Hammer gun ) :

 

محصولی از شرکت فراتللی پیوتی ( Fratelli Piotti ) ایتالیا می باشد. این شرکت که یکی از بهترین سازندگان ایتالیا محسوب می شود در گاردون وال ترومپیای استان برسیا ( Brescia ) واقع شده است. تولید سالانه این شرکت به تعداد اندکی دولول ساچمه زن و دولول گلوله زن محدود می شود. محصولات گران قیمت این شرکت فقط بر اساس سفارش ساخته می شود. هر قبضه همانند یک لباس ، دقیقا مطابق ابعاد بدن سفارش دهنده تولید و تحویل می گردد. حاصل آن تولید تفنگی در حد محصولات 6 یا 8 سازنده برتر جهان می باشد. این شرکت مدعی است که معرفی دولول چخماقی یکی از جدیدترین ریسک های تجاری این شرکت در خصوص تولید یک تفنگ دولول سنتی است. این سلاح می تواند با قابلیت های جدید همچون پوکه پران ( Ejector ) و مسلح شدن خودکار چخماق ها ، به هنگام تا کردن لوله ها ارائه شود.

 

همچنین بدون قابلیت های جدید ، یعنی دارای فشنگ کش ( Extractor ) و امکان مسلح شدن دستی نیز تولید می گردد. در صورت تمایل سفارش دهندگان ، می تواند به ضامن نیز مجهز شود.

 

 

 

دولول چخماقی آنجلو ستسته ( Angeloceteste hammer gun ) :

 

محصولی از شرکت چاپویس ( Chapuis ) فرانسه می باشد. این شرکت علاوه بر محصولات شکاری و ورزشی در زمینه تولید سلاحهای ظریف و حکاکی شده که اغلب گران قیمت نیز هستند فعالیت داشته است

ادامه مطلب ovchi

نظرات شما عزیزان:

بهنام
ساعت13:00---11 دی 1393
سلام.یک قبضه اسلحه دولول چجماقی مارک برتا ایتالیا سفارشی با قدمت بالای صد سال دارم چطور میتونم بفروشم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتون خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 192
بازدید کل : 13910
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1


این وبلاگ عضو سیستم رزهیت می باشد.